Tid att tänka – vinnande koncept

Låt chefer sätta sig ner och tänka några timmar i veckan så får de mer gjort.

– Det skulle fungera utmärkt inom äldreomsorgen, säger Tony Nilsson, som prövat modellen på företaget Youcall där han är vd.

Tid för reflektion är en bra investering.

– Om du inte har tid att tänka och fundera över det du gör på din arbetstid – hur ska du då veta att du gör rätt saker, säger Tony Nilsson, vd för det norrländska företaget Youcall, ett dotterbolag till SOS Alarm.

Han är bekymrad över att stressen ökar på arbetsplatserna. Många – både anställda chefer – har svårt att hinna med sina jobb. Övertiden ökar.

Samtidigt visar forskning att produktiviteten sjunker, konstaterar Tony Nilsson.  

– Om man aldrig har jobbat så mycket som nu och produktiviteten ändå sjunker så måste det betyda att vi prioriterar fel saker, säger han.

Med den insikten beslöt han att låta sina chefer sätta sig ner någon timme då och då för att reflektera över om de kunde göra något på ett bättre sätt. Efter att ha testat metoden ett par år börjar han se resultat.

– Även om jag på det sättet minskar tio procent av deras arbetstid så ökar jag både produktivitet och lönsamhet. Mina chefer har blivit effektivare.

”Om man aldrig har jobbat så mycket som nu och produktiviteten ändå sjunker så måste det betyda att vi prio­riterar fel saker.”

Tony Nilsson understryker att det som fungerar på hans arbetsplats också helt säkert skulle passa inom äldreomsorgen.

– Jag ser absolut inga hinder för det. I en verksamhet som äldreomsorgen där arbetet handlar om att ta hand om andra människor är tid för reflektion viktigt för att kunna vara delaktig i samtalet med de äldre, på riktigt. Vi bör ha saker att lära av dem som gått före och då krävs det att vi har tid att lyssna och tänka, säger han.

Samtidigt understryker Tony Nilsson att det är viktigt att få pröva i lugn och ro. Ingen ska behöva känna att det hopar sig en massa stressande arbetsuppgifter bara för att man sätter sig ner och tänker en stund.

Tiden som går åt till reflektion räknar han hem i form av att fler kreativa idéer kommer fram, att cheferna visar mer engagemang, blir mer motiverade och känner större delaktighet. Produktiviteten ökar och i slutändan även lönsamheten.

Hur reagerade dina chefer när du introducerade den här modellen?

– I början var de skeptiska och tyckte det var konstigt att jag ville att de ska sitta ner och tänka. Men nu när de insett att man både uträttar mer och får tid att tänka så kan de inte vara utan det, säger Tony Nilsson.

Inspirationen till att avsätta tid för reflektion har han delvis fått genom att lyssna till Simon Elvnäs, arbetsterapeut och forskare vid Kungliga Tekniska högskolan, KTH. Hans forskning visar hur omedvetna och oreflekterande många chefer är i sitt ledarskap.

Simon Elvnäs studier visar bland annat att chefer har uppfattningen att de ägnar cirka hälften av sin tid åt att stötta sina anställda, medan medarbetarnas bild är att det bara handlar om en till två procent.

För att lyckas få cheferna att sätta sig ner utan dåligt samvete måste man gå varsamt fram, är Tony Nilssons erfarenhet.

– Det här är inget man genomför över en natt. Man måste våga tro att det fungerar, säger han.

Torbjörn Tenfält

Torbjörn Tenfält

Frilansjournalist.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i tidningen Äldreomsorg.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Tidningen Äldreomsorg är landets vassaste tidning för dig som arbetar inom äldreomsorgen. Den håller dig uppdaterad kring det senaste inom forskning, arbetsmetoder, trender och goda förebilder.

Klicka vidare på Bli prenumerant för att läsa mer.

Bli prenumerant