Enkla jobb i Landskrona höjer kompetensen

Inom äldreomsorgen i Landskrona har en ny yrkeskategori gjort succé. Servicearbetare avlastar undersköterskor, som kan använda sin kompetens mer effektivt. Lösningen kallas Enkla jobb och är en del av en plan för omställning av hela arbetsmarknaden i Landskrona.

Undersköterskan Roger Olsson hjälper en av de äldre på Solbackens äldreboende i Landskrona i sin lägenhet. Det är fikadags och ett par av de övriga boende på Solbacken börjar leta sig ut mot köket, sugna på sällskap och kaffe. Tidigare skulle Roger Olsson snabbt ha avslutat i lägenheten och skyndat sig ut. Men inte nu längre. För därute finns servicearbetaren Carina Andersén. Hon fixar fikat, han får mer tid att ta hand om brukarna.

– Jag trivs jättebra. Det är fantastiskt att få arbeta med de äldre, jag känner att jag ägnar tiden till något som är bra. Om jag så bara kommer med ett glas mjölk visar de så tydligt att de uppskattar omtanken, berättar Carina Andersén.

Hon får en glad blick av Roger Olsson, som är hennes handledare.

– Carina är en enorm tillgång. Hon har koll på vad alla brukar vilja ha att äta, och på allt som behöver göras i köket. Jag känner mig lugn när jag vet att hon är där. Jag kan ägna mig åt brukarna utan att behöva stressa.

Carina Andersén är sedan tre månader tillbaka anställd för att arbeta i köket på Solbacken. Anställningen är på ett år, med avtalsenlig lön, och hon är en av de 150 personer som sedan i maj 2016 kommit ut på arbetsmarknaden med hjälp av satsningen Enkla jobb. Beteckningen ska alltså tolkas som att det är lätt att få jobb, och absolut inte som att jobben i sig är enkla, enligt Jimmie Rönndahl, verksamhetschef för Enkla jobb på Arbetsmarknad Landskrona i Landskrona.

Landskrona stad har en arbetslöshet på omkring femton procent. Planen är att den ska vara nere på tio procent om två år.

– Men utmaningen är inte arbets­lösheten. Utmaningen är kompetens­försörjningen, och det är därför som Enkla jobb är en del av lösningen, säger han.

Sedan visar han raskt en rad mycket övertygande tabeller över demografi,
arbetslöshet, utbildningsnivå och kommunala skatteintäkter. Samt prognoser över bland annat fördelning av kommunernas kostnader för vård och omsorg relativt andra kostnader. Vård och omsorg blir alltmer dominerande ju längre fram prognoserna sträcker sig.

Frågan Jimmie Rönndahl ställer därefter är hur länge vi har råd att inte utnyttja den kompetens som finns hos dem som i dag är arbetslösa:

– Vi har ett problem när vi saknar kompetens, samtidigt som människor i bristyrken måste göra andra saker än de är utbildade för. Det är tydligt i vård och omsorg och vi har börjat där, men vi arbetar med alla kommunala förvaltningar, berättar han.

Idén är att den informella kompetens som är vanlig inte minst hos utlandsfödda arbetssökande ska kvalificera till arbete. Det kräver att förvaltningarna inventerar de arbetsuppgifter som finns, och skapar arbetsbeskrivningar för tjänster som är baserade på informell kompetens. Därefter matchas arbetsbeskrivningarna mot de arbetssökande. För att komma ifråga för en anställning behöver den arbetssökande vara kvalificerad för någon form av anställningsstöd. Alla anställningar följer kollektivavtal på respektive område.

Satsningen på Enkla jobb har hittills lett till 40 anställningar inom äldre­omsorgen i Landskrona, och det kommer att bli fler. I korthet har alltså en ny yrkeskategori införts inom äldreomsorgen som påverkar hela arbetsplatsen. Servicearbetaren är ett par extra händer som utför arbetsuppgifter som undersköterskan annars har på sin lott, men som man inte behöver ha vårdutbildning för att utföra: servera frukost och lunch, diska, städa, följa med de äldre ut tillsammans med någon i vårdpersonalen och inte minst finnas där. Prata lite, vara vänlig och visa omtanke.

Antagandet är att undersköterskor känner sig mer nöjda med sina jobb när de får ägna sig åt mer patientnära uppgifter, att stressen minskar och att yrkets status ökar. Och inte minst: att kvaliteten på äldreomsorgen ökar.

Hittills finns ingenting som motsäger att antagandet är riktigt. På Solbacken har Carina Anderséns närvaro i köket fått stor betydelse för alla – hon är den första man ser när man kliver innanför dörren, eftersom köket där hon håller till ligger i direkt anslutning till entrén. Besökare som kliver in erbjuds en kopp kaffe om de behöver vänta.

– För oss har möjligheten att få servicearbetare varit oerhört värdefull. Och för de äldre är Carina Andersén en trygg punkt i tillvaron – hon arbetar i köket och matsalen och finns alltid där för dem. Dessutom vet hon alltid var alla befinner sig. Vill man meddela något till någon i arbetslaget gör man det genom henne. Här är hon en central medarbetare, konstaterar enhetschefen Monica Alonso-Mustin.

Taggar

Marika Sivertsson

Marika Sivertsson

Frilansjournalist.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i tidningen Äldreomsorg.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Tidningen Äldreomsorg är landets vassaste tidning för dig som arbetar inom äldreomsorgen. Den håller dig uppdaterad kring det senaste inom forskning, arbetsmetoder, trender och goda förebilder.

Klicka vidare på Bli prenumerant för att läsa mer.

Bli prenumerant