Falun steget före i kvalitetsarbetet

Falu kommun tog huvudpunkterna i direktiven till kvalitetsplanen för äldre och skapade ett eget lokalt kvalitetsarbete. Chefer, tjänstemän, politiker och medarbetare är där i full färd med att diskutera hur kommunen kan utveckla kvaliteten inom äldreomsorgen fram till 2030.

– När utredningen presenterade sina huvudområden, så såg jag att det var mycket vi redan jobbar med. Det inspirerade till att tänka längre fram i tiden än de treåriga planperioder vi

Pia Joelson
Pia Joelson

annars har, berättar Pia Joelson, omvårdnadschef, som också vid några tillfällen deltagit i möten med utredarna av den nationella kvalitetsplanen.

Med hjälp av direktiven till kvalitetsutredningen tog ledningsgruppen fram ett diskussionsunderlag om framtidens äldreomsorg, som redan diskuterats av politiker, tjänstemän, äldreomsorgens ledningsgrupp och som hela det här året diskuteras på alla äldreomsorgsenheter i kommunen. Direktivens punkter, det vill säga kvalitet och effektivitet, trygghet för äldre, respektfullt bemötande, delaktighet i beslut, samverkan mellan olika vårdgivare, god näringsrik mat, förebyggande arbete och rehabilitering och välfärdsteknik, har gjorts om till frågor. ”Hur kan omvårdnadsförvaltningen skapa trygghet för den enskilde? Vad är din reaktion på det?” Syftet är att fånga upp medarbetarnas reaktioner och tankar om framtiden. Så småningom ska synpunkterna föras in i ett slutdokument, som ska landa i en handlingsplan.

– Det handlar inte bara om att få resultat, utan att vi lyfter kvalitetsfrågorna och får en dialog. Det är viktigt att ta tid för detta och vi räknar med att det tar hela året. Vi kommer att ta del av den nationella kvalitetsplanen, men oavsett den fortsätter vi vårt arbete, säger Pia Joelson.

Erfarenheten från samtalen så här långt är att det inte är någon större skillnad mellan hur medarbetare och politiker ser på kvalitetsfrågorna för äldreomsorgen i framtiden. I fokus står den äldre, eller kunden, som hen heter i Falun. I alla de teman som diskuteras finns ett kundperspektiv. Att utveckla kundens delaktig kring sin egen vård och omsorg, anser Pia Joelson vara den viktigaste utmaningen som rör framtidens kvalitet inom omsorgen.

– Vi är många specialister inom vård och omsorg och vi har lyssnat för lite på vad kunderna behöver. Nu talar vi mycket om att sätta kundens behov i centrum och det måste vi arbeta vidare med. Kunden ska vara medskapande, anser Pia Joelson.

Nyligen presenterades en ny forskningsundersökning Vem ska arbeta i framtidens äldreomsorg. Enligt den anser hemtjänstpersonalen att de har fått mindre inflytande över sitt arbete, vilket försvårar deras möjligheter att anpassa omsorgen efter kundernas behov.

– Detta är absolut en framtidsfråga. Eftersom betalningen är kopplad till utförd tid är arbetet hårt planerat. Det innebär en risk för att personalens möjligheter att lösa problem när de uppkommer tas bort. Vårt uppdrag är också att använda skattepengarna effektivt, men kanske är det dags att finna något mitt emellan detaljplanering och total frihet.

Hur ska det då gå till att mäta att insatserna på kvalitet inom omsorgen verkligen ger kvalitet?

– Vi frågar kunderna vad de tycker. Kanske är det ett grovt instrument, men vi får fram en förändring över tid. Falu kommun har bra resultat i öppna jämförelser, men vi måste också ställa oss frågan om det är okej att en viss procent ändå inte tycker det är bra. Därför är det också viktigt att skapa bra system för att fånga upp kritik, säger Pia Joelson.

Gunhild Wallin

Gunhild Wallin

Socionom och journalist samt verksam vid Ersta Sköndal högskola.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i tidningen Äldreomsorg.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Tidningen Äldreomsorg är landets vassaste tidning för dig som arbetar inom äldreomsorgen. Den håller dig uppdaterad kring det senaste inom forskning, arbetsmetoder, trender och goda förebilder.

Klicka vidare på Bli prenumerant för att läsa mer.

Bli prenumerant