Norrtälje lyckas utan gränser

Peter Graf, läkare och VD för vårdbolaget Tiohundra, jobbar gränslöst, digitalt och med fokus på delaktighet för både personal, patienter och anhöriga. Han oroas över att vården ligger efter övriga branscher i det pågående teknikskiftet. Därför ser han Norrtäljemodellens helhetstänk som en nödvändig väg in i framtiden.

Mejla till Peter Graf och du får svar samma dag. För Tiohundras VD handlar ledarskap om att gå före och visa vägen. Och tar man inte till sig den digitala tekniken får man knappast jobb på vårdbolaget i Norrtälje.

Attityd är viktigt för Peter Graf. Han böjer sig fram över bordet och gestikulerar livligt när han förklarar sin syn på ledarskap.

– Mitt jobb är att säga vart vi ska, hålla i ekonomin och se till att det vi gör har hög kvalitet. Vi ska ha nöjda kunder och medarbetare.

Hur det går till lägger han sig inte i – Peter Graf litar på sina medarbetare. Märker han att någon av bolagets 90-tal chefer inte lever upp till förväntningarna får de veta det.

– Vi som chefer måste förstå att vi står inför ett paradigmskifte. Den organisation som inte hänger med är förlorare.
Skiftet stavas d i g i t a l t. Peter Graf är uppfylld av att hjälpa både sjukvården och äldreomsorgen att ta det steg i utvecklingstrappan som så många andra branscher redan tagit.

”Avstånden ställer enorma krav på personalen. Vi kör sönder bilar och det blir en helt annan logistik.”

Ett av bevisen på att vården ligger efter fick han nyligen av sin dotter, som pluggar till sjuksköterska och inte är imponerad av vårdens e-tjänster och övriga närvaro på webben.

– Hon säger att det här är mossigt. Tråkiga typsnitt.

En modernare och mer digital sjukvård och äldreomsorg är inte bara nödvändig för att ge patienter och brukare bästa möjliga vård, menar Peter Graf. Teknikutvecklingen är också avgörande för möjligheten att rekrytera nya medarbetare.

– Vi måste vara en arbetsgivare i framkant, som är på bollen och visar att vi bryr oss om personalens kompetensutveckling. En plats där det känns kul att jobba. Tacka fasen för att det blir svårt att få tag i folk annars.

Själv har Peter Graf hela yrkeslivet i sin smartphone. Han reser mycket och klarar stora delar av det löpande arbetet med hjälp av telefonen. En hel del av kommunikationen med medarbetare och utomstående sker via mejl och han går aldrig och lägger sig utan att först ha svarat på alla mejl.

– Det är en princip jag har. De som skriver till mig får ett svar. Jag kanske hänvisar vidare, men jag svarar samma dag, säger han.

Under de fem år Peter Graf varit högste chef för vårdbolaget har han märkt att de interna avsändarna blivit allt fler i mejlkorgen. Nu skriver även undersköterskor till honom; för att föreslå en förbättring eller kommentera något han sagt.

– Då blir jag glad. Ingen behöver vara rädd för mig. De som gör jobbet och har idéerna är medarbetarna och för mig är det viktigt att de känner att de kan ta kontakt direkt med mig.

En gång i månaden träffar Peter Graf alla chefer i Tiohundras huvudkontor på Roslagsvägen i centrala Norrtälje. Cheferna rapporterar om vad som är aktuellt inom hemtjänsten, äldreboenden och övriga delar av bolagets verksamhet.

– Det är väldigt strukturerat med produktionssiffror, ekonomi, kvalitetsmått, väntetider och mycket annat. Alla redovisar samma uppgifter, men det är inget läxförhör.

Månadsuppföljningen är ett bra tillfälle för Peter Graf att odla kontakter och träffa nyanställda.

På senare tid har även andra medarbetare och vid några tillfällen dessutom patienter och brukare varit med.

– Det är så man skapar delaktighet och tillit. Om fler förstår de ekonomiska resonemangen blir det lättare att få igenom saker.

Hela vårdkedjan finns representerad i Tiohundras utbud. Från akutsjukvård till hemtjänst. Chansen att arbeta med hela flödet var det som lockade Peter Graf när han för fem år sedan tog VD-jobbet i Norrtälje, efter uppdrag som bland annat chef för Astrid Lindgrens barnsjukhus, divisionschef på Aleris och VD för Danderyds sjukhus.

– Patienten rör sig i hela vårdsystemet, då kan inte vi ha vattentäta skott. Vi har kommit en bra bit men har massor mer att göra.

Glappet mellan kommun och landsting är ett återkommande problem i vården, men med den modell Tiohundra valt minskar risken för att människor hamnar mellan stolarna, menar Peter Graf.

Företaget drivs som ett fristående bolag med ett kommunalförbund som ägare. I förbundet ingår Norrtälje kommun och Stockholms läns landsting, SLL.

Peter Graf och medarbetre
En gång i månaden träffar Peter Graf alla chefer på Tiohundras huvudkontor i Norrtälje. Här tillsammans med Lena Kallin-Persson, kvalitetscontroller och Lena Holm, ekonomidirektör.

Efter tio år i projektform blev Tiohundra en permanent verksamhet 1 januari 2016.

– Kommunalförbundet är en förutsättning för att vårdbolaget ska fungera. När man som vi har all sjukvård och all omsorg behöver man en politisk överbyggnad. Förbundet är både ägare och beställare och har även myndighetsrollen som biståndsbedömare.

Redan i dag är var fjärde invånare i Norrtälje över 65 år. De närmsta åren väntas andelen öka ännu mer och den demografiska utvecklingen sätter ekonomisk press på såväl Tiohundra som andra utförare.  

– I dag är sjukvård och omsorg helt integrerad i vårt bolag. Det är en stor fördel, men vi måste fortsätta utveckla oss och hitta nya arbetssätt, annars kommer pengarna inte räcka.

Norrtäljes vidsträckta geografi skapar särskilda förutsättningar, inte minst för hemtjänsten.

Med ett system där valet av utförare är fritt kan det vara ekonomiskt ofördelaktigt att ha några få kunder på öar som Blidö, Yxlan och Väddö. Resorna är långa och det blir svårt att räkna hem de utspridda besöken.

– Avstånden ställer enorma krav på personalen. Vi kör sönder bilar och det blir en helt annan logistik. Ur företagsekonomisk synvinkel skulle vi gärna ha vår kundkrets samlad inom ett mindre geografiskt område, men vi kan inte säga nej till någon som väljer att få hemtjänsten av oss.

Vårdutredaren Göran Stiernstedt har väckt tanken att i stället upphandla specifika områden, som till exempel Blidö eller Väddö.

– Då kan inte individen välja men ur vårdgivarsynpunkt tror jag att många skulle tycka att det vore bra. Det skulle spara skattepengar, säger Peter Graf.

Norrtäljemodellen – med Tiohundra som utförare

2006 bildades Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje av Stockholms läns landsting och Norrtälje kommun. Förbundet startade vårdbolaget Tiohundra AB som ett projekt och bolaget blev 2016 permanent. Kommunalförbundet äger bolaget och är både beställare och myndighetsutövare.

Grundstenarna i verksamheten är digitalisering och en personcentrerad vård där patienter och deras närstående görs delaktiga.
Projektet drevs fram av flera olika faktorer: bristande kvalitet och säkerhet, krav på ökad delaktighet från patienter och anhöriga, besparingskrav, personalbrist och ökade konkurrens.

Glesbygd nära storstan

Norrtälje är centralort i Roslagen och ligger sju mil nordöst om Stockholm och sju mil från Uppsala.  Kommunen är den till ytan största i Stockholms län och har utanför tätorten glest befolkad jordbruksbygd och öar med få åretruntboende.

Under sommaren dubbleras befolkningen på omkring 60 000 invånare. Av den fasta befolkningen är 25 procent 65 år eller äldre, jämfört med 15 procent i övriga länet.

Vårdbolaget Tiohundra

Bolaget omsätter cirka 1,6 miljarder kronor och är med 2 300 fast anställda och 1000 timvikarier och timanställda kommunens största arbetsgivare.

Inom bolaget finns hela vårdkedjan: Primärvård och Norrtälje sjukhus, vård- och omsorgsboenden, psykiatriverksamheter, hemtjänst, hemsjukvård, personlig assistens, LSS-verksamheter, habilitering, barn, ungdom och familj, Rehabverksamheter

Digital profil

Sjuksköterskor på äldreboenden är utrustade med kameror för att dokumentera till exempel sårskador. Bilderna skickas till sjukhusets geriatrik för medicinsk bedömning.  

Läsplattor gör att distriktssköterskor alltid har patienternas journaler med sig vid hembesök.

2006 hade Norrtälje kommun elva olika journalsystem som inte kommunicerade med varandra. I dag har Tiohundra ett sammanhållet journalsystem för såväl primärvård som sjukhus och psykiatri.

Läkemedelslistor på papper är ersatta med en app, som alla medarbetare kommer åt via surfplatta eller mobil.

Restaurangpuckar används för att förenkla vardagen för både personal och patienter. När en patient till exempel är klar på röntgen och ska tillbaka till avdelningen, blinkar pucken i vårdpersonalens ficka.

 

Torbjörn Tenfält

Torbjörn Tenfält

Frilansjournalist.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i tidningen Äldreomsorg.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Tidningen Äldreomsorg är landets vassaste tidning för dig som arbetar inom äldreomsorgen. Den håller dig uppdaterad kring det senaste inom forskning, arbetsmetoder, trender och goda förebilder.

Klicka vidare på Bli prenumerant för att läsa mer.

Bli prenumerant