Uppstickare ritade om vårdkartan

UTBLICK. I Sverige pågår en välfärdsutredning som både ser över reglerna för vinstuttag i välfärden och hur fler idéburna företag kan lockas in till omsorgen. I Nederländerna vågade en entreprenör gå på tvärs mot rådande system. Tio år senare är hans företag Nederländernas största hemvårdsföretag.

Utan krav på att göra vinst lyckades företaget Buurtzorg på mindre än tio år bli en av Nederländernas största aktörer inom och hemtjänst och hemsjukvård.  Nöjda brukare, välutbildad personal och billigare drift har väckt internationell uppmärksamhet.

På 80-talet började Nederländerna, liksom flera andra europeiska länder, betrakta välfärdstjänster som äldreomsorg och hemsjukvård som en del av marknaden. Detta väckte efter hand allt större missnöje hos vård- och omsorgspersonalen. I syfte att spara pengar blev arbetet allt mer administrativt, kontrollerat och kopplat till den enskilda sjuk- eller undersköterskans produktivitet. Effekten blev fragmenterade arbetsdagar, mer stress och mindre tid hos patienterna. Jos de Blok, själv distriktssköterska men också med erfarenhet från affärsvärlden, drömde om ett nytt sätt att arbeta.

– Vi startade Buurtzorg för att vi behövde förändra spelreglerna för vårt arbete. Många distriktssköterskor inom äldreomsorgen var missnöjda. Vi kände att vi satt fast i ett dåligt system och ett gammalmodigt sätt att arbeta, säger Jos de Blok, en av initiativtagarna till Buurtzorg och chef för företaget.

Han och några kolleger hade en vision om små självstyrande grupper av sjuksköterskor som arbetade både med omsorg och sjukvård i ett begränsat

Jos de Blok
Jos de Blok

geografiskt område. Till sin hjälp skulle de ha ett skräddarsytt it-program för att underlätta arbetet och minimera administrationen. Idén blev verklighet och stiftelsen Buurtzorg startade 2006.

– Vi vände upp och ner på det tidigare synsättet och tog utgångspunkt i det viktigaste – att leverera god vård och en miljö där sjuksköterskorna fick arbeta självständigt och där deras kunskap fick utrymme, berättar Jos de Blok på telefon från Nederländerna.

”Vi behöver ett paradigmskifte där vi slutar se på vården som ett sätt att leverera fast­ställda aktiviteter eller produkter.”

Sjuksköterskor strömmade till det nya företaget och i snabb takt bildades nya självstyrande grupper. Tidigt märkte media att det var något nytt i görningen och ju mer känt företaget blev, desto fler sjuksköterskor hörde av sig.

Efter tio år har Buurtzorg inga problem med rekryteringar. Många unga välutbildade sjuksköterskor anmäler sitt intresse, de som är kvar stannar och sjukskrivningarna är långt under genomsnittet för nederländsk vårdpersonal. Företaget har år efter år, senast 2015, vunnit pris som bästa arbetsgivare. Ett 30-tal länder undersöker nu också möjligheter att jobba som Buurtzorg.

– Sjuksköterskeyrket är ett av de mest professionella i världen, ett yrke där personalen hela tiden möter och finner lösningar på de mest skiftande problem, säger Jos de Blok.  

Organisationen tar utgångspunkt i sjuksköterskornas professionalism och yrkesetik och deras förmåga att arbeta självständigt. Varje självstyrande grupp består av tolv personer, en blandning av sjuksköterskor och undersköterskor. De har ett bestämt geografiskt område där det ideala är en befolkning på mellan 15 och 20 000 invånare. Antalet patienter är minst 40 och max 60.

Grupperna lägger upp arbetet helt själva, bestämmer hur de fördelar tiden hos patienterna och avgör också patienternas behov av vård. De har frihet, men också ansvar. Gruppens vårdtagare kan alltid nå någon i gruppen och varje natt har en av gruppens medlemmar jour.

Arbetet rymmer både omvårdnad och hemsjukvård. Resultatet är bättre kontinuitet för de äldre och ett större ansvar och inflytande för vårdpersonalen. Det har också inneburit att kostnader för sjukhusinläggningar och akutbesök kunnat minska. Räknat på kostnad per omsorgstagare ligger de betydligt under riksgenomsnittet fast det aldrig varit ett mål i sig.

– Vi behöver ett paradigmskifte där vi slutar se på vården som ett sätt att leverera fastställda aktiviteter eller produkter. I stället bör vi arbeta personcentrerat och se patientens miljö. Då blir varje insats en intervention som är nödvändig för framsteg, säger Jos de Blok.

Buurtzorg är en platt organisation utan chefer och trots att antalet anställda nu närmar sig 10 000 jobbar inte mer än dryga trettiotalet personer på huvudkontoret. Att de inte är vinstdrivna har varit viktigt för framgången, anser Jos de Blok. Det lockar fler sjuksköterskor och innebär att de kunnat ha fokus på vård i stället för pengar. Allt överskott går tillbaka till verksamheten, bland annat till vidareutbildning och till utveckling av konceptet till andra vårdområden.

– Jag är stolt över effekterna och att vi alla har gjort det tillsammans. Jag var en av dem som startade, men jag hade stöd av alla de sjuksköterskor som vågade lämna sina fasta jobb, trots att de inte visste hur det skulle gå, säger han.

En vårdgivare nära patienten

Namnet Buurtzorg betyder grannvård och vårdtagarens närområde och nätverk spelar stor roll i den patientcentrerade vård man erbjuder. Företaget bygger på idén med självstyrande grupper av sjuksköterskor och undersköterskor som är ansvariga för ett visst geografiskt område, men också sköter ekonomi, rekrytering och schemaläggning. De bedömer också patienternas behov av bistånd och får betalt av den försäkring som de nederländska medborgarna tillhör.

Till sin hjälp har de självstyrande grupperna det skräddarsydda it-systemet, Buurtzorgweb. Alla grupper tillhör organisationen Buurtzorg Nederland, som bland annat sköter kontrakt och vissa utbildningar. Huvudorganisationen har också ett 30-tal coacher, som ger stöd till de självstyrande grupperna.

Buurtzorg – från upp­stickare till riksledande

Buurtzorg är Nederländerna mest fram­gångsrika företag inom äldrevård och hemsjukvård. Företaget, som är en icke vinstdrivande stiftelse, tar utgångspunkt i patientens behov och omsorgspersonalens kompetens och erbjuder både omsorg och hemsjukvård.

På tio år har företaget växt till nära 10 000 medarbetare, fördelade på drygt 800 självstyrande team, och omsättningen har åren 2007–2013 ökat från 1 miljon euro till 230 miljoner euro (från 10 miljoner till drygt 2 miljarder kronor) och har i dag 15 procent av den nederländska marknaden inom äldrevård och hemsjukvård.

Företaget är mångfaldigt prisat och hyllas både av kunder och anställda. Flera länder, bland andra Sverige, USA och Storbritannien har importerat modellen och ytterligare ett 30-tal länder är intresserade.

 

Gunhild Wallin

Gunhild Wallin

Socionom och journalist samt verksam vid Ersta Sköndal högskola.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i tidningen Äldreomsorg.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Tidningen Äldreomsorg är landets vassaste tidning för dig som arbetar inom äldreomsorgen. Den håller dig uppdaterad kring det senaste inom forskning, arbetsmetoder, trender och goda förebilder.

Klicka vidare på Bli prenumerant för att läsa mer.

Bli prenumerant