Bättre sömn utan nattbesök

Sedan hösten 2015 går det att få ett biståndsbeslut på digital nattillsyn i Järfälla kommun. De flesta som provat tycker att omsorgen blir tryggare och nätterna lugnare.

Resan mot att göra digital nattillsyn till en ordinarie del av äldreomsorgen i Järfälla började 2010 i projektet Behovsstyrt IKT. Då ingick det i ett paket av olika tekniska lösningar som kommunen testade. I ett senare skede samarbetade Järfälla med FOU-enheten, som sedan intervjuat dem som provat tekniken i projektet ”Nattfrid? Om tillsyn på natten för äldre personer med hemtjänst”. Såväl användare av tjänsten som anhöriga och personalen visade sig positiva till arbetssättet.

– Vi fick snabbt väldigt goda erfarenheter av digital nattillsyn. Det viktigaste när man funderar på att införa välfärdsteknologi är att fråga användarna vad de själva vill ha, alltså inte utgå från sig själv, säger Elisabeth Helgöstam som arbetat med välfärdsteknologi i Järfälla sedan 2006.

I dag kan de dela med sig av både goda erfarenheter och utmaningar på vägen. En viktig lärdom, enligt Elisabeth Helgöstam, är att koppla in kommunens it-avdelning när man upphandlar tekniken. I Järfälla är all information i programmet krypterad, och personalen måste logga in två gånger för att komma in i systemet. Först med en egen inloggning, sedan med engångskod via sms. Kameran sparar inga filmer och det går inte att fotografera med den. Enhetschefen kan gå in och titta exakt hur länge de inloggade har tittat i kameran och vem som har varit inne.

I användarens hem visar en liten grön lampa som blinkar ifall personal är inne och tittar, och det sker alltid vid överenskomna tider.

– Det fungerar också så att programmets stängs av efter 30 sekunder ifall man skulle bli avbruten och gå iväg från datorn. Så om lampan blinkar vet man att någon faktiskt är där och tittar, berättar Elisabeth Helgöstam.

Om den som gör tillsynen ser en avvikelse, till exempel att någon ramlat på väg från toaletten, åker personalen direkt hem till den äldre. Om sängen är tom väntar personalen cirka 15 minuter och gör efter det ett hembesök. Därför är det viktigt att se till att det finns nycklar till alla som har installerat kamera.

På sin skärm ser Elisabeth Helgöstam den äldres säng. En lampar blinkar när personalen gör tillsyn.
Foto: Johannes Frandsen

– Eftersom det ibland har visat sig svårt att få in nycklarna i efterhand har vi satt upp en regel: Vi installerar inte någon kamera innan vi fått nycklar. I värsta fall måste vi ju ta dit en låssmed.

För den som inte själv är sjuk och i behov av hjälp kan tanken på att installera en kamera i sitt sovrum framstå som väldigt integritetskränkande.  

– Men både anhöriga och äldre som provat detta säger att det är mer kränkande att någon kommer in i ens hem under natten.

De allra flesta har känt sig tryggare och även sovit bättre.

– Det är vanligt att man vaknar när nattpersonal kommer in eller att man ligger vaken tills de kommer, men det slipper man nu. För anhöriga innebär det ett stöd att veta att någon direkt ser om något hänt.

Elisabeth Helgöstam nämner en enda äldre som inledningsvis var negativt inställd till kameran när den skulle installeras efter biståndsbeslutet.

– Hen skulle ha haft 7–8 fysiska besök per natt men helst haft någon där dygnet runt. När hen fick digital nattillsyn beviljad åkte jag dit och berättade hur det fungerade. Vi kom överens om att prova, göra en utvärdering en vecka senare och att hen när som helst kunde dra ut sladden om hen ville.

När Elisabeth Helgöstam besökte användaren igen ville personen definitivt inte ta bort kameran eftersom nattsömnen hade blivit så mycket bättre.

– Den stora fördelen är att man verkligen kan skräddarsy och ge personlig omvårdnad. Man kan se det som ett smörgåsbord av olika kombinationer av digitala och fysiska besök. Och den praktiska hjälpen kan naturligtvis aldrig ersättas med ett tillsynsbesök via kamera.

Eftersom personalen som gör tillsynen lär känna sina äldres sovvanor finns det också en chans att upptäcka avvikelser i ett tidigt skede, innan något allvarligt inträffat.

– Vi åkte ut till en person som precis hunnit falla när vi kom in. Det var tack vare att personalen förstod att något var på tok.

Digital nattillsyn i Järfälla

Innebär att en webbkamera som fungerar i mörker installeras i sovrummet hos den som har fått tjänsten beviljad av handläggaren.

Kameran är kopplad till en dator på nattpatrullens kontor och via den kan personalen gå in och titta till de äldre.

Detta är ett alternativ eller ett komplement till fysiska hembesök, allt beroende på vad den äldre själv vill.

Digital nattillsyn beviljas också till personer under 65 som är i behov av stöd.

Tips från Järfälla

● För att visa hur det fungerar: ta med en bärbar dator för att visa den äldre hur det ser ut på skärmen när personalen tittar. Till exempel hur mycket av sängen som syns, eller om kameran ska vinklas på ett annat sätt.

● Informera hemtjänsten som är där dagtid om vilken funktion kamerorna har, så de inte tror att det handlar om övervakning av personalen.

● Inför en regel om att ingen kamera installeras om inte användaren eller anhöriga lämnat ut nycklar till lägenheten. Om något händer måste personalen fortfarande komma in.

● Använd inte ordet övervakning, utan tillsyn. Annars skulle man använda övervakning också när nattpersonalen kommer in i ens hem.

● Fråga alltid användarna vad de vill. Vi kan inte veta hur det är att vara i behov av hjälp.

● När ni ska installera tekniken hemma hos äldre som kan vara sköra och otrygga, se till att någon från kommunen också är med.

● Kom överens med den äldre på förhand hur hen vill ha det ifall det uppstår teknikfel. Är det okej om nattpatrullen gör ett besök i så fall?

● Se till att alla inblandade förstår att tekniken bara är ett lån.

● Vid upphandling av välfärdstekno-logi – viktigt att upphandla en tjänst och inte en produkt. Detta för att undvika att vid eventuellt byte av leverantör stå med till exempel 30 kameror som kommunen inte har någon nytta av. Det kan också vara en fördel att internet ingår, det vill säga att det är en helhetslösning. Fördelen med detta är att om det blir något fel så kan kommunen gå till en leverantör.

Läs fler

Sara Othman

Sara Othman

Journalist och redaktör på tidningen Äldreomsorg.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i tidningen Äldreomsorg.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Tidningen Äldreomsorg är landets vassaste tidning för dig som arbetar inom äldreomsorgen. Den håller dig uppdaterad kring det senaste inom forskning, arbetsmetoder, trender och goda förebilder.

Klicka vidare på Bli prenumerant för att läsa mer.

Bli prenumerant